Υπενθυμίζουμε πως το Πρόγραμμα «Αλλάζω Σύστημα Θέρμανσης και Θερμοσίφωνα» επιχορηγεί νοικοκυριά για την αντικατάσταση ενεργοβόρων ηλεκτρικών θερμοσίφωνων, με νέους σύγχρονης τεχνολογίας ηλιακούς θερμοσίφωνες ή/και με σύστημα αντλίας θερμότητας. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει:
- Την επιδότηση αγοράς νέου ηλιακού́ θερμοσίφωνα σύγχρονης τεχνολογίας (Επιλέξιμος Εξοπλισμός Κατηγορίας Α).
- Την επιδότηση αγοράς νέου συστήματος αντλίας θερμότητας θέρμανσης (συμπεριλαμβάνεται η εξωτερική μονάδα, fan coil, σωληνώσεις) (Επιλέξιμος Εξοπλισμός Κατηγορίας Β).
- Την επιδότηση της δαπάνης για την εκτέλεση αναγκαίων συμπληρωματικών εργασιών τοποθέτησης επιλέξιμου εξοπλισμού (π.χ. κόστος μεταφοράς, αναλώσιμα & εξαρτήματα κλπ.) (Επιλέξιμη Δαπάνη των Κατηγοριών Α και Β).
Με την ενεργοποίηση της σελίδας του προγράμματος, δόθηκαν στη δημοσιότητα οι απαντήσεις στις 26 συχνότερες ερωτήσεις καθώς και το εγχειρίδιο υποβολής αιτήσεων.
Το εγχειρίδιο μπορείτε να το κατεβάσετε από εδώ. Τις 26 συχνότερες ερωταπαντήσεις μπορείτε να τις διαβάσετε παρακάτω:
1 Γενικά Στοιχεία
1.1 Τι επιδοτείται από το Πρόγραμμα «Αλλάζω Σύστημα Θέρμανσης και Θερμοσίφωνα»;
Απάντηση
Το Πρόγραμμα «Αλλάζω Σύστημα Θέρμανσης και Θερμοσίφωνα» επιχορηγεί νοικοκυριά για την εγκατάσταση νέων ηλιακών θερμαντήρων νερού ή/και συστημάτων αντλίας θερμότητας σύγχρονης τεχνολογίας. Επιπλέον, παρέχεται η δυνατότητα αντικατάστασης ενεργοβόρων ηλεκτρικών θερμαντήρων παλαιάς τεχνολογίας, χωρίς να συνιστά προαπαιτούμενο για τη συμμετοχή στο πρόγραμμα. Συγκεκριμένα, το Πρόγραμμα επιχορηγεί:
- Την επιδότηση αγοράς νέου ηλιακού θερμοσίφωνα σύγχρονης τεχνολογίας
(Επιλέξιμος Εξοπλισμός Κατηγορίας Α).
- Την επιδότηση αγοράς νέου συστήματος αντλίας θερμότητας (συμπεριλαμβανομένου π.χ. εξωτερική μονάδα, fan coil, σωληνώσεις)
(Επιλέξιμος Εξοπλισμός Κατηγορίας Β). - Την επιδότηση της δαπάνης για την εκτέλεση αναγκαίων συμπληρωματικών εργασιών τοποθέτησης επιλέξιμου εξοπλισμού (π.χ. κόστος τοποθέτησης, αναλώσιμα & εξαρτήματα κλπ.)
(Επιλέξιμη Δαπάνη των Κατηγοριών Α και Β).
1.2 Ποιος μπορεί να αιτηθεί στο Πρόγραμμα «Αλλάζω Σύστημα Θέρμανσης και Θερμοσίφωνα»;
Απάντηση
Κάθε Φυσικό Πρόσωπο δύναται να αιτηθεί την αγορά νέου ηλιακού θερμοσίφωνα ή/και συστήματος αντλίας θερμότητας για κύρια ή δευτερεύουσα κατοικία, για την οποία συντρέχουν αθροιστικά οι ακόλουθες προϋποθέσεις:
- Αποτελεί την κύρια ή δευτερεύουσα κατοικία του ωφελούμενου (ιδιόκτητη, ενοικιαζόμενη ή παραχωρούμενη).
- Διαθέτει ενεργή, οικιακή (και μη κοινόχρηστη) παροχή ηλεκτρικού ρεύματος, μέσω της οποίας πραγματοποιείται η ταυτοποίηση της κατοικίας του ωφελούμενου.
Υπενθυμίζεται ότι δεν είναι δυνατή η υποβολή άνω της μίας αίτησης για την ίδια κατοικία, από διαφορετικά φυσικά πρόσωπα.
1.3 Ποιοι είναι ωφελούμενοι;
Απάντηση
Οι ωφελούμενοι του Προγράμματος είναι οικιακοί καταναλωτές που επιθυμούν να τοποθετήσουν στην οικία τους ηλιακό θερμοσίφωνα νέας τεχνολογίας ή/και νέο σύστημα αντλίας θερμότητας.
Η οικία τους μπορεί να είναι κύρια ή δευτερεύουσα (ιδιοκτήτη, ενοικιαζόμενη ή δωρεάν παραχωρούμενη).
1.4 Με τον ίδιο ΑΦΜ μπορώ να αιτηθώ και για Κατηγορία Α (Ηλιακός Θερμοσίφωνας) και Κατηγορία Β (Αντλία Θερμότητας);
Απάντηση
Ναι, με τον ίδιο ΑΦΜ μπορώ να υποβάλλω αιτήσεις για τις Κατηγορίες Α και Β Επιλέξιμου Εξοπλισμού (μία αίτηση για κάθε Κατηγορία).
Ωστόσο, δεν είναι δυνατή η υποβολή άνω της μίας αίτησης για την ίδια κατοικία, από διαφορετικά φυσικά πρόσωπα.
1.5 Ποια συστήματα αντλίας θερμότητας επιδοτούνται;
Απάντηση
Τα προϊόντα που δύνανται να επιχορηγηθούν από το Πρόγραμμα πρέπει να πληρούν κάποια ελάχιστα χαρακτηριστικά (Πίνακας 2, Κεφάλαιο 2.3)
Κατηγορία Β (Σύστημα αντλίας θερμότητας, συμπεριλαμβανομένου π.χ. της εξωτερικής μονάδας, fan coil, σωληνώσεις) |
Τεχνικά Χαρακτηριστικά | Ελάχιστες Απαιτήσεις |
Πιστοποίηση CE | Ναι | |
Ενεργειακή Κλάση (στο επίπεδο των 55ο) |
Α+ ή καλύτερη | |
Εργοστασιακή Εγγύηση | Τουλάχιστον δύο (2) έτη για όλο το σύστημα αντλίας θερμότητας | |
Κατάσταση | Καινούργιο/Αμεταχείριστο | |
Τεχνική υποστήριξη/ επισκευαστικό κέντρο | Τεχνική Υποστήριξη κατά το χρονικό διάστημα ισχύος της εργοστασιακής εγγύησης | |
Εναλλακτικές τεχνολογίες | Αέρα-νερού, γεωθερμικές, πολυδιαιρούμενα συστήματα (απλού τύπου, VRV/VRF) |
1.6 Τι εμπεριέχει ο Επιλέξιμος Εξοπλισμός Κατηγορίας Β (Σύστημα Αντλίας Θερμότητας Θέρμανσης);
Απάντηση
Ο Επιλέξιμος Εξοπλισμός της Κατηγορίας Β περιλαμβάνει την εξωτερική μονάδα, τα fan coil και τις σωληνώσεις.
1.7 Απαιτείται Πιστοποιητικό Ενεργειακής Απόδοσης (ΠΕΑ) ή ενεργειακός έλεγχος;
Απάντηση
Όχι, δεν απαιτείται Πιστοποιητικό Ενεργειακής Απόδοσης (ΠΕΑ) ή ενεργειακός έλεγχος για τη συμμετοχή στο Πρόγραμμα.
1.8 Είναι απαραίτητο να ανακυκλώσω τον παλιό μου ηλιακό θερμοσίφωνα για να δικαιούμαι επιδότηση για νέο ηλιακό θερμοσίφωνα μέσω του Προγράμματος;
Απάντηση
Όχι, δεν είναι απαραίτητο να ανακυκλώσετε τον παλιό σας ηλιακό θερμοσίφωνα για να δικαιούστε επιδότηση για νέο ηλιακό θερμοσίφωνα μέσω του Προγράμματος.
2 Ερωτήσεις για ωφελούμενους
2.1 Ποιοι ηλιακοί θερμοσίφωνες και ποια συστήματα αντλίας θερμότητας επιδοτούνται και μέχρι πόσοι ανά αίτηση;
Απάντηση
Στο διαδικτυακό τόπο του Προγράμματος στο πεδίο Μητρώα, θα υπάρχει δημοσιευμένο το Ενιαίο Μητρώο Εγκεκριμένου Εξοπλισμού από τον Απρίλιο του 2025, στο οποίο μπορείτε να δείτε όλα τα προϊόντα που έχουν εγκριθεί στο Πρόγραμμα.
Οι έμποροι που συμμετέχουν στο Πρόγραμμα και πωλούν τους επιδοτούμενους εξοπλισμούς θα σας κατευθύνουν σχετικά με τα συγκεκριμένα μοντέλα που είναι εγκεκριμένα και μπορούν να χρηματοδοτηθούν μέσω του Προγράμματος.
Κάθε αίτηση μπορεί να περιλαμβάνει έναν (1) Ηλιακό Θερμοσίφωνα ή ένα (1) σύστημα αντλίας θερμότητας προς επιχορήγηση.
2.2 Πόσες αιτήσεις μπορώ να υποβάλλω;
Απάντηση
Μπορώ να υποβάλλω έως δύο αιτήσεις, μία για την Κατηγορία Α και μία για την Κατηγορία Β Επιλέξιμου Εξοπλισμού. Ωστόσο, δεν επιτρέπεται η υποβολή περισσοτέρων από μίας αίτησης για την ίδια κατηγορία Επιλέξιμου Εξοπλισμού από το ίδιο φυσικό πρόσωπο (ΑΦΜ).
Επιπλέον, δεν είναι δυνατή η υποβολή δεύτερης αίτησης για τον ίδιο Επιλέξιμο Εξοπλισμό στην ίδια κατοικία, ακόμη και αν η αίτηση υποβάλλεται από διαφορετικό φυσικό πρόσωπο (ΑΦΜ).
2.3 Δεν έχω ιδιόκτητη κατοικία – Μπορώ να υποβάλλω αίτηση χρηματοδότησης για ηλιακό θερμοσίφωνα νέας τεχνολογίας ή/και νέο σύστημα αντλίας θερμότητας στην κατοικία που ενοικιάζω;
Απάντηση
Ναι, η αίτηση αφορά είτε ιδιόκτητη, είτε ενοικιασμένη, είτε παραχωρημένη κατοικία, εφόσον συντρέχουν αθροιστικά οι ακόλουθες προϋποθέσεις:
- Αποτελεί την κύρια ή δευτερεύουσα κατοικία του αιτούντος.
- Διαθέτει ενεργή, οικιακή (και μη κοινόχρηστη) παροχή ηλεκτρικού ρεύματος, μέσω της οποίας πραγματοποιείται η ταυτοποίηση της κατοικίας αυτής.
- Μπορεί να τοποθετηθεί Ηλιακός Θερμοσίφωνας ή/και σύστημα αντλίας θερμότητας στην κατοικία του αιτούντος και δεν υπάρχει περιορισμός από κανονισμούς λειτουργίας (π.χ. κανονισμός πολυκατοικίας, κανονισμός λειτουργίας κτηρίου κ.λπ.).
2.4 Έκανα αίτηση για χρηματοδότηση. Πότε θα λάβω τις αντίστοιχες επιταγές για τις αγορές μου;
Απάντηση
Οι ωφελούμενοι θα μπορούν να λάβουν και να χρησιμοποιήσουν τις επιταγές μετά την απόφαση υπαγωγής.
2.5 Τι είναι οι επιταγές; Θα μου αποδοθεί κάποιο χρηματικό ποσό; Πως θα αποπληρώσω την αγορά του νέου εξοπλισμού;
Απάντηση
Δεν σας αποδίδεται κάποιο χρηματικό ποσό. Εφόσον εγκριθεί η αίτησή σας και δικαιούστε επιχορήγησης θα λάβετε ηλεκτρονικά επιταγές (Vouchers) του Προγράμματος.
Η πρώτη επιταγή θα χρησιμοποιηθεί για την αγορά του νέου εξοπλισμού των Κατηγοριών Α & Β, ενώ η δεύτερη μπορεί να επιδοτήσει (προαιρετικά) τη δαπάνη εκτέλεσης συμπληρωματικών υπηρεσιών (π.χ. κόστος μεταφοράς, κόστος τοποθέτησης, αναλώσιμα, εξαρτήματα, smart system (χρονοδιακόπτη) κλπ.).
Οι επιταγές δεν έχουν φυσική μορφή, αλλά είναι μοναδικοί κωδικοί οι οποίοι θα αποσταλούν στον ηλεκτρονικό λογαριασμό σας (στην πλατφόρμα που υποβάλλατε την αίτηση) και στην επιβεβαιωμένη διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου. Χρησιμοποιήστε τους κωδικούς αυτούς κατά την παραγγελία/αγορά του νέου εξοπλισμού σε έμπορο που συμμετέχει στο Πρόγραμμα.
Δίνοντας τις επιταγές (τους κωδικούς) στον εκάστοτε προμηθευτή, καλύπτεται ένα μέρος της τιμής του εξοπλισμού και ένα μέρος της δαπάνης εκτέλεσης συμπληρωματικών εργασιών τοποθέτησης του νέου εξοπλισμού. Ως εκ τούτου, θα πρέπει να εξοφλήσετε με δικά σας μέσα (μετρητά, κάρτα, δόσεις κλπ.) μόνο την υπολειπόμενη αξία.
2.6 Τι αξία αντιπροσωπεύει κάθε επιταγή; Πόσο είναι τελικά το ποσό της επιχορήγησης που θα λάβω;
Απάντηση
Δεν υπάρχει ένα και μοναδικό ποσό για κάθε περίπτωση.
Η μέγιστη αξία της επιταγής καθορίζεται από ένα σύνολο παραγόντων, όπως ενδεικτικά το ποσοστό επιδότησης (από 50% έως και 60%) που δικαιούστε και η τιμή πώλησης του προϊόντος.
Εάν η τιμή πώλησης του Ηλιακού Θερμοσίφωνα υπερβαίνει την Προτεινόμενη Λιανική Τιμή (Π.Λ.Τ) του κατασκευαστή (την οποία θα γνωρίζετε από Απρίλιο του 2025) τότε δικαιούστε το μέγιστο ποσοστό επιδότησης επί την Π.Λ.Τ.
Αντίστοιχα η μέγιστη αξία της επιταγής που αφορά τη δαπάνη εκτέλεσης των αναγκαίων συμπληρωματικών εργασιών διαφοροποιείται με βάση το ποσοστό επιχορήγησης που δικαιούστε (από 50% έως 60% αναλόγως της εισοδηματικής σας κατηγορίας).
Μπορείτε να δείτε τις κατά περίπτωση μέγιστες αξίες (ανώτατο ποσό επιχορήγησης) αν ανατρέξτε στους πίνακες 3 και 4 της παραγράφου 2.4 του Οδηγού του Προγράμματος.
2.7 Τι θα γίνει αν χάσω ή ξεχάσω τον κωδικό της επιταγής μου;
Απάντηση
Ο κωδικός της επιταγής θα αποσταλεί στη διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου που είχατε δηλώσει και επιβεβαιώσει όταν υποβάλλατε την αίτηση στο Πρόγραμμα. Προσπαθήστε να μη διαγράψετε το συγκεκριμένο μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (email) ή καταγράψτε κάπου τον κωδικό όταν τον λάβετε.
Επίσης, ο κωδικός βρίσκεται αποθηκευμένος και στον ηλεκτρονικό σας λογαριασμό, στο σημείο δηλαδή που υποβάλλατε την αίτηση χρηματοδότησης, στην ψηφιακή πλατφόρμα του Προγράμματος.
2.8 Μπορώ να μεταβιβάσω την επιταγή μου σε κάποιον άλλον αν δεν την χρησιμοποιήσω;
Απάντηση
Σε καμία περίπτωση. Οι επιταγές είναι προσωπικές και αφορούν την αίτηση που υποβλήθηκε και εγκρίθηκε (δικαίωμα συμμετοχής, εισοδηματικά κριτήρια, διεύθυνση κατοικίας εγκατάστασης κλπ.).
2.9 Τι θα συμβεί αν κάποιος άλλος μάθει τους κωδικούς των επιταγών μου; Θα μπορούσε να τους χρησιμοποιήσει; Εγώ θα πρέπει να προσκομίσω κάποια ταυτότητα για έλεγχο τη στιγμή που προβαίνω σε αγορά;
Απάντηση
Η γνώση των κωδικών των επιταγών από μόνη της δεν επιτρέπει σε κάποιον τρίτο να τις χρησιμοποιήσει. Τη στιγμή της αγοράς θα πρέπει να δηλωθεί και κωδικός μίας χρήσης (ΟTP) που έχει ισχύ λίγων λεπτών και αποστέλλεται στην προσωπική σας διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, η οποία με τη σειρά της έχει επιβεβαιωθεί κατά την υποβολή της αίτησης.
Με άλλα λόγια, απαιτείται διπλή επιβεβαίωση και το άτομο που κάνει την αγορά θα πρέπει να γνωρίζει τα προσωπικά του στοιχεία (ΑΦΜ, κωδικούς), καθώς και να έχει εύκαιρη πρόσβαση στην επιβεβαιωμένη διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου του.
2.10 Επισκέφτηκα ένα κατάστημα για να προχωρήσω σε αγορά, αλλά ενημερώθηκα ότι δεν συμμετέχει στο Πρόγραμμα. Δεν έχει την υποχρέωση να δεχτεί την επιταγή που του προσκομίζω;
Απάντηση
Όχι, δεν είναι υποχρεωτικό για κάθε έμπορο του επιλέξιμου εξοπλισμού να συμμετάσχει στο Πρόγραμμα. Όσοι επιθυμούν, υποβάλουν αίτηση συμμετοχής και ακολουθούν συγκεκριμένες διαδικασίες.
Στο δικτυακό τόπο του Προγράμματος δημοσιεύεται λίστα με όλους τους (ανά πάσα στιγμή) εγκεκριμένους προμηθευτές.
3 Ερωτήσεις για προμηθευτές
3.1 Μπορώ να συμμετέχω στο Πρόγραμμα πουλώντας ηλιακούς θερμοσίφωνες ή/και σύστημα αντλίας θερμότητας θέρμανσης;
Απάντηση
Ναι, μπορείτε να συμμετέχετε στο Πρόγραμμα εφόσον δραστηριοποιείστε στο λιανικό εμπόριο ηλιακών θερμοσιφώνων, συστημάτων αντλίας θερμότητας θέρμανσης ή άλλους συναφείς Κωδικούς Αριθμούς Δραστηριότητας (ΚΑΔ), όπως ορίζονται στην παράγραφο 5.3 του Οδηγού του Προγράμματος.
Οι προμηθευτές υποβάλλουν αιτήσεις το διάστημα από 03-03-2025 έως τη λήξη των αγορών του Προγράμματος.
Όλοι οι έμποροι που διαθέτουν σχετική δραστηριότητα στην Ελλάδα μπορούν να συμμετάσχουν στο Πρόγραμμα και να διαθέτουν προς πώληση τα επιδοτούμενα προϊόντα τους, εφόσον συμμορφώνονται με κάποιες βασικές προϋποθέσεις και όρους του Προγράμματος.
Προκειμένου να συμμετάσχετε, θα πρέπει να υποβάλετε Αίτηση Συμμετοχής στην Ψηφιακή Πλατφόρμα Προμηθευτών του Προγράμματος, η οποία είναι απαραίτητο να έχει εγκριθεί πριν ξεκινήσετε να πουλάτε επιδοτούμενο εξοπλισμό σε ωφελούμενους του Προγράμματος.
Οι ειδικοί όροι και τα βήματα για την έγκριση της συμμετοχής σας στο Πρόγραμμα περιγράφονται αναλυτικά στο Κεφάλαιο 5 του Οδηγού του Προγράμματος.
3.2 Θα προλάβω να υποβάλω Αίτηση Συμμετοχής και αυτή να εγκριθεί πριν την έναρξη του Προγράμματος; Υπάρχει κάποια προθεσμία;
Απάντηση
Δεν υπάρχει προθεσμία για την υποβολή αιτήσεων συμμετοχής από εμπόρους λιανικής. Νέοι προμηθευτές μπορούν να εγκρίνονται καθ’ όλη τη διάρκεια του Προγράμματος.
Η Αίτηση συμμετοχής είναι πολύ απλή και συμπληρώνεται σε λίγα λεπτά, ενώ τα ζητούμενα δικαιολογητικά είναι και αυτά απλά και συνήθως εκδίδονται άμεσα, μέσω διαδικτύου.
Κατά την έναρξη του Προγράμματος ενδέχεται να υπάρξει ολιγοήμερος φόρτος, εφόσον όλα τα καταστήματα υποβάλουν ταυτόχρονα αιτήσεις συμμετοχής. Στη συνέχεια όμως, οι αιτήσεις θα εγκρίνονται ή θα απορρίπτονται.
3.3 Είμαι έμπορος λιανικής και έχω δηλωμένη ως δραστηριότητα την «47.59.58.15, Λιανικό εμπόριο ηλιακών θερμοσίφωνων» αλλά όχι την «43.22, Υδραυλικές και κλιματιστικές εγκαταστάσεις θέρμανσης και ψύξης και όλες οι υποκατηγορίες αυτής». Μπορώ να παρέχω στους πελάτες μου επιδοτούμενες υπηρεσίες εγκατάστασης μαζί με την πώληση του θερμοσίφωνα;
Απάντηση
Ναι, μπορείτε. Ως έμπορος λιανικής έχετε τη δυνατότητα τιμολόγησης των αναγκαίων συμπληρωματικών υπηρεσιών απευθείας στους ωφελούμενους του Προγράμματος.
Οι υπηρεσίες μπορεί να παρέχονται μέσω συνεργαζόμενων επαγγελματιών & συνεργείων για τους οποίους υποβάλλετε Υπεύθυνη Δήλωση ότι πληρούν τις αναγκαίες προϋποθέσεις.
Εφόσον κάνετε εσείς την τιμολόγηση και την εξαργύρωση της επιταγής της υπηρεσίας, δεν απαιτείται η παράλληλη εγγραφή των συνεργατών σας στο μητρώο (στο μητρώο εντάσσονται όσοι θα έχουν απευθείας συναλλαγή με το Πρόγραμμα).
Οι ειδικοί όροι και τα βήματα για την έγκριση της συμμετοχής σας στο Πρόγραμμα περιγράφονται αναλυτικά στην ενότητα 5 του Οδηγού του Προγράμματος.
3.4 Πως μπορώ να γνωρίζω εάν ένας πελάτης μου επιδοτείται από το Πρόγραμμα; Θα πρέπει να προσκομίσει κάποιο έγγραφο;
Απάντηση
Θα σας το αναφέρει ο ίδιος. Δεν απαιτείται κάποιο έγγραφο, παρά μόνο να γνωρίζει το ΑΦΜ του, τον κωδικό της επιταγής, καθώς και να φέρει μαζί του το κινητό τηλέφωνο που έχει επιβεβαιώσει κατά την υποβολή της αίτησης χρηματοδότησης.
Εσείς μπορείτε να εισάγετε τον κωδικό της επιταγής στην ψηφιακή πλατφόρμα του Προγράμματος, προκειμένου να ελέγξετε αν αντιστοιχεί σε έγκυρη και διαθέσιμη επιταγή.
Επίσης, μπορείτε να εισάγετε το ΑΦΜ, τον κωδικό της επιταγής καθώς και τον κωδικό μίας χρήσης που θα αποσταλεί εκείνη τη στιγμή στο κινητό του, προκειμένου να δεσμεύσετε την επιταγή για τη μεταγενέστερη εξόφληση του παραστατικού που θα εκδώσετε.
Για περισσότερες πληροφορίες ανατρέξτε στην ενότητα 6.2 του Οδηγού του Προγράμματος.
3.5 Ο πελάτης επιθυμεί να προχωρήσει σε παραγγελία, αλλά χρειάζομαι κάποιες ημέρες μέχρι να παραλάβω το νέο εξοπλισμό από τον προμηθευτή μου και να τον παραδώσω στον πελάτη. Τι πρέπει να κάνω με την επιταγή στο μεσοδιάστημα; Θα κάνω κάποια δήλωση στην ψηφιακή πλατφόρμα;
Απάντηση
Εφόσον έχει πραγματοποιηθεί παραγγελία, θα πρέπει να προχωρήσετε σε δέσμευση της επιταγής στην ψηφιακή πλατφόρμα του Προγράμματος. Για το σκοπό αυτό εισάγετε στην πλατφόρμα το ΑΦΜ, τον κωδικό της επιταγής καθώς και τον κωδικό μίας χρήσης που θα αποσταλεί εκείνη τη στιγμή στην διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου του πελάτη, προκειμένου να δεσμεύσετε την επιταγή.
Η επιταγή παραμένει δεσμευμένη για χρονικό διάστημα 30 ημερών, εντός του οποίου αναμένεται να ολοκληρωθεί η διαδικασία πώλησης. Η δέσμευση διασφαλίζει ότι στο διάστημα αυτό ο ωφελούμενος δεν μπορεί να αξιοποιήσει την ίδια επιταγή για να προβεί σε παράλληλη αγορά με επιδότηση από άλλον έμπορο.
Για περισσότερες πληροφορίες ανατρέξτε στην ενότητα 6.2 του Οδηγού του Προγράμματος.
3.6 Ο πελάτης μου άλλαξε γνώμη και ζήτησε την ακύρωση της παραγγελίας πριν την παραλαβή του νέου ηλιακού. Στο μεταξύ όμως είχα δεσμεύσει την επιταγή του. Τι πρέπει να κάνω;
Απάντηση
Ο πελάτης μπορεί να λάβει την επιταγή του πίσω και να τη χρησιμοποιήσει σε άλλον έμπορο λιανικής, εφόσον το επιθυμεί. Στην περίπτωση αυτή θα πρέπει να προχωρήσετε σε άμεση αποδέσμευση της επιταγής μέσω της ψηφιακής πλατφόρμας, πριν την παρέλευση των 30 ημερών (χωρίς αναμονή αυτόματης αποδέσμευσης).
3.7 Τι ποσό θα πληρώσει τελικά ο πελάτης; Μπορώ να ζητήσω την εξόφληση της συνολικής αξίας του προϊόντος (νέου εξοπλισμού) και να επιστρέψω αργότερα το ποσό της επιδότησης στον πελάτη με πιστωτικό παραστατικό, αφού πληρωθώ από το Πρόγραμμα; Ποια χρονική στιγμή μπορώ να χρεώσω τον πελάτη μου;
Απάντηση
Όχι, ο πελάτης πρέπει να πληρώσει μόνο το ποσό που υπολείπεται της επιχορήγησης (δηλ. σύνολο της τιμής με ΦΠΑ μείον την τελική αξία της επιταγής). Η αξία της επιταγής θεωρείται ως τρόπος πληρωμής που εξοφλεί μερικώς το παραστατικό πώλησης. Με την επίδοσή της ο πελάτης θεωρείται ότι έχει εξοφλήσει το ισοδύναμο ποσό και υποχρεούται να καταβάλει μόνο το υπόλοιπο της πληρωμής.
Όσον αφορά το υπόλοιπο ποσό (πλην της επιχορήγησης) που καταβάλει ο πελάτης, αυτό εξοφλείται με τους τρόπους και στο χρόνο που επιλέγετε, εντάσσεται δηλαδή στη συνήθη εμπορική πρακτική.
3.8 Ο πελάτης θέλει να αγοράσει ηλιακό θερμοσίφωνα μαζί με υπηρεσία εγκατάστασης σε 24 δόσεις. Τι από όλα αυτά δηλώνω στο παραστατικό πώλησης;
Απάντηση
Σε περίπτωση αγοράς προϊόντος που περιλαμβάνει επιπλέον και επιλέξιμες υπηρεσίες αυτές θα πρέπει να τιμολογούνται διακριτά (π.χ. να αναγράφονται σε διαφορετική γραμμή του ίδιου παραστατικού ή σε χωριστό παραστατικό) και σε κάθε περίπτωση, να μην ενσωματώνονται στη τιμή του βασικού προϊόντος, επί της οποίας θα υπολογιστεί η ενίσχυση.
Ειδικά όσον αφορά στην επιταγή υπηρεσιών η εξαργύρωση δεν μπορεί να προηγείται της επιτυχούς εξαργύρωσης της αντίστοιχης επιταγής προϊόντος (θα πρέπει να συμβαίνει ταυτόχρονα ή να έπεται αυτής).
Το σύνολο των συμπληρωματικών υπηρεσιών θα πρέπει να περιλαμβάνονται σε ένα και μόνο παραστατικό (από έναν και μόνο προμηθευτή) για να δύναται να επιδοτηθούν μέσω μίας επιταγής υπηρεσίας.
Η επιχορηγούμενη τιμή πώλησης του νέου Ηλιακού Θερμοσίφωνα αλλά και οι συμπληρωματικές υπηρεσίες, θα πρέπει να αντιστοιχούν σε τιμή τοις μετρητοίς, καθώς δεν επιδοτούνται τυχόν τόκοι που προκύπτουν μετά από διακανονισμό (δόσεις). Εφόσον η πληρωμή γίνεται βάσει έντοκων δόσεων, θα πρέπει να καταγράφεται και να δηλώνεται σε κάθε συναλλαγή το συνολικό ποσό (αξία) τοις μετρητοίς, διακριτά από οποιαδήποτε άλλη επιβάρυνση (π.χ. τόκους και έξοδα φακέλου).
Για περισσότερες πληροφορίες ανατρέξτε στην ενότητα 3 του Οδηγού του Προγράμματος.
Μπορείτε να επισκεφθείτε τη σελίδα του προγράμματος, εδώ