Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα: Οι 7 παρεμβάσεις της Ελλάδας

Φιλόδοξο και με σημαντική αναβάθμιση των στόχων τόσο για τη διείσδυση των ΑΠΕ, όσο και για την αποθήκευση και εξοικονόμηση ενέργειας είναι το νέο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ).

Πρόκειται για τους βασικούς πυλώνες που παρουσίασε το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, το οποίο παρουσιάστηκε το πρωί της Τετάρτης 18/1, με τον υπουργό Ενέργειας, κ. Κώστα Σκρέκα να τονίζει πως «θέλουμε η Ελλάδα να είναι από τις πρώτες χώρες που θα καταθέσει το Εθνικό της Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα στην ΕΕ».

Όπως επισημαίνεται πρόκειται για το αναθεωρημένο ενεργειακό σχεδιασμό με ορίζοντα το 2030 που συζητήθηκε στην αρμόδια διυπουργική επιτροπή και το οποίο θα τεθεί εκ νέου προς διαβούλευση, πριν κατατεθεί προς έγκριση από την ΕΕ.

Επτά παρεμβάσεις στον «πυρήνα» του νέου Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα στην Ελλάδα

  • Ραγδαία ανάπτυξη των ΑΠΕ

Ανάπτυξη Φωτοβολταϊκών και Αιολικών συστημάτων, καθώς και η επιτάχυνση της ανάπτυξης των υπεράκτιων αιολικών, με την προσθήκη περισσότερων από 12GB μέχρι το 2030 κα εκμετάλλευση του εναπομείναντος υδραυλικού δυναμικού της χώρας.

  • Αποθήκευση Ενέργειας

Η υψηλή διείσδυση ΑΠΕ πρέπει να συνοδευτεί και με την ανάπτυξη της απαιτούμενης αποθήκευσης για εξισορρόπηση και σταθεροποίηση του συστήματος

  • Ενεργειακή αποδοτικότητα

Ενεργειακή αναβάθμιση κτηρίων, smart διαχείριση της ενεργειακής κατανάλωσης και αλλαγής συμπεριφορών προς τη μείωση της απαιτούμενης ενέργειας ή και του προφίλ της ζήτησης. Ο δράσεις αυτές μπορούν να έχουν μεγάλη προστιθέμενη αξία.

  • Εξηλεκτρισμός των ελαφρών μεταφορών

Ηλεκτροκίνηση στα μεσαία / ελαφριά οχήματα με ταυτόχρονη ανάπτυξη των υποδομών φόρτισης και αλληλεπίδρασης με το δίκτυο. Μεγάλο κομμάτι των απαιτούμενων επενδύσεων είναι σε οχήματα και τις μπαταρίες τους. Μια ολόκληρη οικονομία ανακύκλωσης μπαταριών θα πρέπει να δημιουργηθεί με πιθανό περιφερειακό ρόλο στα Βαλκάνια.

  • Δημιουργία οικονομίας πράσινου υδρογόνου

Με χρήση στις μεταφορές, στη βιομηχανία και υπό συνθήκες στην ηλεκτροπαραγωγή. Ήδη έχουμε σημαντική κινητικότητα στον χώρο που σε συνδυασμό με ανταγωνιστικές ΑΠΕ μπορεί να δώσει αξία στη χώρα.

  • Ανάπτυξη συνθετικών, πράσινων καυσίμων (RFNBO)

Με χρήση στις μεταφορές, σε βαρέα οχήματα, ναυτιλία και αεροπορία. Μια ολόκληρη καινούργια βιομηχανία που θα πρέπει να αρχίσει να διαμορφώνεται.

  • Καινοτομία και συστημικές λύσεις στη δέσμευση και αποθήκευση άνθρακα (CCUS)

Για την ενεργειακή μετάβαση της βιομηχανίας της χώρας, (κυρίως τσιμέντο, διύλιση και λιπάσματα).

Θα απαιτηθεί εθνικό πλάνο και συντονισμός, δεδομένου της έλλειψης κλίμακας των τοπικών εταιρειών.

Αντίστοιχα έργα συντονίζονται από τα κράτη στην Ευρώπη και στην Αμερική.

Σύμφωνα με τον υπουργό Ενέργειας κ. Σκρέκα «έχει δοθεί έμφαση στις δράσεις και τεχνολογίες που έχουν μεγαλύτερη προστιθέμενη αξία» σημειώνοντας πως σε ορισμένες περιπτώσεις ίσως δεν έχει επιλεγεί η πιο οικονομική λύση, αλλά αυτή που προσφέρει περισσότερα σε τοπικό επίπεδο

Υπενθυμίζεται πως τα εθνικά σχέδια για την ενέργεια και το κλίμα θα υποβληθούν στην ΕΕ ως τις 30 Ιουνίου και θα οριστικοποιηθούν έως τα μέσα του 2024.

Πηγή: cnn.gr